akofaraji.ir
چگونه در مصاحبه استخدام مدیر مرکز داده موفق شویم؟
نوشته شده در تاریخ 09 فروردین 1403
نظرات: 0 امتیاز: 7 زمان مطالعه: 28 دقیقه
 
 
چگونه در مصاحبه استخدام مدیر مرکز داده موفق شویم؟
 
 
افرادی که رزومه آن‌ها به عنوان کارشناس مرکز داده مورد قبول سازمانی قرار بگیرد و به آن‌ها اعلام شود در زمان تعیین شده برای مصاحبه به محل سازمان یا شرکت مراجعه کنند، تنها نیمی از مسیر دشوار استخدام را پشت سر گذاشته‌اند؛ بخش سخت‌تر پاسخ‌گویی درست و دقیق به پرسش‌هایی است که جنبه‌های فنی و مدیریتی دارند. برخی افراد قبل از حضور در جلسه مصاحبه جست‌وجویی انجام می‌دهند و در ارتباط با پرسش‌های مرتبط با عنوان شغلی خود تحقیقی انجام می‌دهند تا اطلاعات کلی در مورد نوع پرسش‌ها به‌دست آورند. سازمان‌ها بر مبنای بزرگی و نوع خدماتی که ارائه می‌کنند پرسش‌های مختلفی را مطرح می‌کنند، با این‌حال پرسش‌های مشترک زیادی در جلسه‌های استخدام کارشناس یا مدیر مرکز داده پرسیده می‌شود که در این مطلب با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.
 

کارشناس مرکز‌داده کیست؟ 

 

  • با توجه به این‌که طراحی و پیاده‌سازی اصولی مرکز‌داده یا اتاق سرور باید بر مبنای استانداردهای روز انجام شود، بنابراین لازم است چشم‌اندازهای سازمان به دقت ترسیم و نیاز‌سنجی‌‌های ملزومات اتاق سرور و مرکز‌داده به بهترین شکل انجام شود، زیرا در بیشتر موارد نمی‌توان بعد از اجرای پروژه تغییرات زیادی در زیرساخت‌ها اعمال کرد. به همین دلیل شرکت‌ها به یک نیروی مشاور طراحی و ساخت مرکز‌داده که بتواند از این نظر کارگشا باشد نیاز دارند. با توجه به این نکته که برای شرکت‌ها و سازمان‌های امروزی طراحی و راه‌‌اندازی مرکز‌داده کارآمد و مؤثر حائز اهمیت است، بنابراین خطا در نصب و راه‌‌اندازی مرکز‌داده پذیرفتنی نیست. وجود مشاور طراحی و در مقیاس کلی‌تر کارشناس مرکز‌داده در استانداردسازی طراحی اتاق سرور ضروری است. کارشناس مرکز‌داده باید الزامات را به گونه‌ای برآورد کرده باشد که پس از نصب و راه‌‌اندازی، مرکز‌داده یا اتاق سرور، زیرساخت دست‌کم برای 10 سال بدون مشکل و ایراد اساسی عملکرد خود را حفظ کند. علاوه بر این بازنگری و بهینه‌سازی مرکز‌داده در آینده رویکردی است که نباید بی‌تفاوت از کنار آن گذشت. با توجه به این‌که تجهیزات شبکه در اتاق سرور قرار می‌گیرند و نگهداری و مراقبت از آن‌ها ضروری است، بنابراین مشاور طراحی و ساخت مرکز‌داده باید نگاه ویژه‌ای به تجهیزات پشتیبانی‌کننده، تجهیزات امنیتی، نظارتی و حفاظتی داشته باشد و به سازمان مشاوره دهد که در مرحله نصب و راه‌اندازی مرکز‌داده چه تجهیزاتی باید حتما نصب شوند. در چند سال اخیر یکی از مهم‌ترین فرصت‌های شغلی در ارتباط با مرکز‌داده، مهندسی DCIM بوده و انتظار می‌رود تا چند سال آینده این روند ادامه داشته باشد. هر سازمانی که تمایل دارد یک مرکز‌داده مستقل داشته باشد، دست‌کم به چند مهندس DCIM و کارشناس مرکز‌داده نیاز دارد. مهندسان DCIM تمام تجهیزات و امکانات مرکز‌داده را نظارت و کنترل می‌کنند و فاکتورهایی همچون PUE، CUE، DCeP و مصرف انرژی سرورها و تجهیزات، بهینه‌سازی مصرف انرژی کل مرکز‌داده، سیستم‌های خنک‌کننده و مسائل امنیتی و بازیابی بحرانی را ارزیابی می‌کنند. این افراد باید شناخت کاملی در ارتباط با مفاهیم مجازی‌سازی و پردازش‌های ابری داشته باشند و در مواردی همچون Uptime، دسترس‌پذیری، مدیریت چرخه عمر و قابلیت اعتماد مهارت‌های ویژه‌ای کسب کرده باشند. مراکز‌داده کنونی از زیرساخت‌های پیچیده‌ای بهره می‌برند که مدیران عمومی فناوری اطلاعات و گاهی مدیران شبکه قادر به درک آن‌ها نیستند. به‌همین خاطر، کارشناسان مرکز‌داده باید بتوانند روند حرکتی و توسعه مراکز‌داده را با اهداف سازمان‌ همسو کنند و ظرفیت‌های مراکز‌داده را در خدمت توسعه کسب‌‌و‌کار قرار دهند. 

 

شرح وظایف مدیر/کارشناس مرکز‌داده چیست؟

 

  • شرح وظایف و مجموعه مهارت‌های موردنیاز سازمان‌ها یکسان نیست، با این‌حال، برخی وظایف کارشناسان مرکز‌داده مشخص است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: رعایت اصول و فرهنگ ایمنی، امنیت و تطابق‌پذیری در تمامی فعالیت‌های مرتبط با مرکز‌داده، رعایت اصول امنیت فیزیکی و محیطی، بررسی وضعیت دمای محیط و نظارت بر عبور و مرورها، تعامل با تیم‌های مختلف سازمان، درک کامل فرآیندهای موجود در سامانه  Ticket Management، عیب‌یابی؛ راه‌اندازی مجدد تجهیزات و تعویض قطعات معیوب داخل مرکز‌داده، ارائه پشتیبانی درون سازمانی و نگه‌داری از تجهیزات زیرساخت فیزیکی مرکز‌داده در ارتباط با سامانه‌های حساس (تجهیزات ذخیره‌سازی، سرورها و تجهیزات شبکه)، طراحی، پیاده‌سازی و بهبود زیرساخت شبکه SAN از لحاظ فیزیکی و ارتباطی، کابل‌کشی، تهیه شناسنامه تجهیزات مراکز‌داده، بررسی وضعیت برق و سامانه‌های خنک‌کننده نصب رک و شاسی رک، کف/سقف کاذب، بررسی و رفع عیب و نظایر آن با استفاده از فرآیندهای استاندارد مرکز‌داده، ارايه گزارش‌هاي ادواري به مدير مربوطه، پيگيري خريد و کارشناسي تعمير و به‌روزرساني تجهيزات فني در حوزه مرکز‌داده، تسلط به مباحث و مبانی امنیت شبکه، تسلط به استانداردهای امن‌سازی شبکه، مفاهیم CCNA و CCNP، پیکربندی و عیب‌یابی انواع دیوارهای آتش (فورتی‌گیت،F5  و نمونه‌های مشابه)، پیکربندی امنیتی سرویس‌های ویندوز و لینوکس، پیکربندی ابزارهای جمع‌آوری و آنالیز گزارش‌ها، پیکربندی تجهیزات اکتیو مرکز‌داده و شبکه داخلی شرکت، پیکربندی فناوری‌های مجازی‌ساز (Vmware ESX، سرویس‌های مجازی‌سازی، دسکتاپ مجازی و VCenter)، تسلط بر سرورهای مورد استفاده شرکت (به‌طور مثال، سرورهای HP از نوع  DL و Blade)، آشنایی با سیستم‌های ذخیره‌سازی و تهيه نسخه پشتيبان و شبکه فابریک، آشنایی با استاندارد مدیریت خدمات فناوری‌اطلاعات (ITIL) و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) و تهیه و به‌روز‌رسانی مستندات مرکز‌داده. 

 

  • برخی سازمان‌ها علاوه بر  موارد یاد شده، انتظار دارند متخصصان حداقل 5 سال تجربه کاری در حوزه سرویس فناوری‌اطلاعات، حداقل مدرک کارشناسی در علوم کامپیوتر، فناوری‌اطلاعات و شاخه‌های مرتبط، دانش کافی در ارتباط با کابل‌کشی ساخت‌یافته و سایر فناوری‌های پیشرفته کابل‌کشی، توانایی کار در غالب ساختار تیمی، تجربه در پیکربندی، نگهداری، عیب‌یابی فیزیکی از تجهیزات سازمانی زیرساخت فناوری‌اطلاعات، تجربه کاری اولیه در ارتباط با تجهیزات زیرساختی همچون AHU، Generator و UPS، پاسخ‌گویی به هشدارهای منتشر شده در ارتباط با فرآیندهای در حال اجرا در مرکز‌داده، مهارت‌های نوشتاری و شفاهی قوی، تجربه مستقیم کاری قبلی مرتبط با مرکز‌داده و در نهایت قبول شدن در بررسی مجدد کارایی پس از 90 روز را داشته باشند. 

 

نکته: مجموعه پرسش‌ و پاسخ‌های جمع‌آوری شده در این مطلب صرفا جهت آگاهی است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در ارتباط با هر پرسش پژوهشی انجام دهید تا سطح دانش‌تان در ارتباط با پرسش‌های فنی و زیربنایی افزایش پیدا کند. 

 

1. تعریف شما از مرکز‌داده چیست؟

  • در ساده‌ترین تعریف، یک مرکز‌داده عادی به گروهی از سرورهای مرتبط با یکدیگر (متصل به شبکه) اشاره دارد که توسط سازمان‌ها برای کاربردهایی همچون ذخیره‌سازی و دسترسی به اطلاعات، پردازش یا توزیع مقدار زیادی از داده‌ها استفاده می‌شوند. مردم دیدگاه‌های مختلفی در ارتباط با مراکز‌داده دارند، بنابراین باید تعریفی که استاندارد است و جنبه‌های مختلف مرکز‌داده را شامل می‌شود ارائه کنید. به همین دلیل بهتر است کمی در مورد نوع مرکز‌داده‌ای که سازمان آگهی‌دهنده از آن استفاده می‌کند تحقیق کنید. به‌طور مثال، سازمان ممکن است از فناوری‌های مجازی‌ساز استفاده کند و به میزبانی ماشین‌های مجازی بپردازد. در چنین شرایطی تعریف شما از مرکز‌داده باید مفاهیم مرتبط با مجازی‌سازی و شبکه‌های نرم‌افزار‌محور را شامل شود. 

 

2. قفسه‌ها و کابینت‌ها چه نقشی در مراکز‌داده دارند؟

  • قفسه‌ها و کابینت‌ها به مکان‌هایی در یک محیط اشتراکی اشاره دارند که مشتریان می‌توانند از آن‌ها برای قرار دادن سرورها، تجهیزات ذخیره‌سازی یا ارتباطی استفاده کنند. مشتری می‌تواند بسته به حجم و داده‌هایی که برای ذخیره‌سازی دارد، قفسه یا کابینت خاص خود را داشته باشد. به‌طور معمول قفسه‌ها متحرک هستند و در ارتفاع نصب می‌شوند. قفسه‌ها فضای مناسبی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند تا بر حسب نیاز ملزومات خود را درون آن قرار دهند. کابینت‌ها به مشتریانی پیشنهاد می‌شود که برای نگه‌داری تجهیزات خود به محیطی محصور ایمن‌شده با قفل‌های فیزیکی یا دیجیتالی نیاز دارند. کابینت‌ها در سه اندازه تمام کابینت، نیم کابینت و یک‌سوم کابینت در بازار وجود دارند. 

 

3. وظایف روزانه مدیر مرکز‌داده چیست؟ 

  • هر مدیری به سبک خاص خود وظایفش را انجام می‌دهد. با این حال‌، برخی فعالیت‌ها به عنوان وظایف روزانه مدیر مرکز‌داده شناخته می‌شود. اصلی‌ترین مسئولیت مدیر مرکز‌داده حصول اطمینان از کارکرد درست تجهیزات است. مدیران مرکز‌داده در ساعات اولیه روز باید شاخص‌ها و معیارهای عملکردی را بررسی کنند، مشکلات شناسایی شده را یادداشت کنند و با کمک تیم به رفع مشکلات بپردازند. زمانی که مشکلات برطرف شد، مدیر یکبار دیگر همه چیز را بررسی می‌کند و با بخش‌های مختلف سازمان تماس برقرار می‌کند تا مطمئن شود مشکلی از بابت عدم دسترسی به خدمات و شبکه ارتباطی وجود نداشته باشد. زمانی‌که تمام وظایف اولیه به پایان رسید یکبار دیگر به تعامل با اعضا تیم می‌پردازد و چک‌لیستی از تجهیزات و سرویس‌هایی که نیازمند دقت بیشتر هستند آماده می‌کند و در اختیار کارمندان بخش مربوطه قرار می‌دهد. چک‌لیست فوق به کارمندان اجازه می‌دهد با مشاهده هرگونه مشکلی در عملکرد تجهیزات به مدیر مرکز‌داده اطلاع دهند. 

 

4.  تیم مرکز‌داده چه نقش‌هایی دارد؟ 

  • یک مرکز‌داده به‌طور معمول از سه گروه کارکنان تشکیل شده است. گروه اول متشکل از تیم مرکز‌داده است که مسئولیت رسیدگی به عملیات فناوری‌اطلاعات و مسائل امنیتی را عهده‌دار هستند. گروه دوم تکنسین‌های مرکز‌داده هستند که مهارت‌های مختلفی دارند. به‌طور معمول وظیفه اصلی تکنسین‌های مرکز‌داده بررسی کابل‌ها و اتصالات کراس و تعویض آن‌ها در صورت لزوم و راه‌اندازی سرورها است. گروه سوم توسعه‌دهندگان هستند. این گروه نرم‌افزارها یا اسکریپت‌های سفارشی آماده می‌کنند یا محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های بزرگ را نصب می‌کنند. این افراد ممکن است وظایف دیگری نیز داشته باشند که ادغام اطلاعات حساب مشتریان در سامانه‌های دیگر از جمله این وظایف هستند. گروه چهارم تکنسین‌های شبکه یا سرپرستان شبکه‌ هستند. تکنسین‌های شبکه افرادی هستند که هر زمان مرکز‌داده با مشکلات فنی روبرو شد به آن‌ها نیاز دارید. وظیفه اصلی این افراد برطرف کردن مشکلات شبکه و انجام کارهایی همچون تخصیص آدرس‌های آی‌پی، به‌روزرسانی یا اصطلاح اطلاعات مسیریابی است. گروه پنجم کارگران هستند. افرادی که مهارت چندانی ندارند، اما از نیروهای مهم تیم مدیریت‌کننده مرکز‌داده هستند. وظیفه اصلی آن‌ها تمیزکاری، جابه‌جایی وسایل و انجام یکسری کارهای تکراری است که به مهارت کمی نیاز دارد. 

 

5. برنامه‌ریزی شما در زمان انجام تغییرات بزرگ در مرکز‌داده چیست؟

  • یکی از خطرناک‌ترین عملیات پیرامون مراکز‌داده اعمال تغییرات بنیادین یا زیرساختی است. به‌طور مثال، پیاده‌سازی یک مرکز‌داده جدید درون مرکز‌داده سنتی یا تغییر کاربری از حالت سنتی به مدرن چالش‌های متعددی همچون از دست رفتن داده‌ها یا خرابی‌های غیرمنتظره را به همراه دارد. بنابراین ضروری است که تغییرات بزرگ بدون بروز مشکل عمده‌ای انجام شود. مدیران ارشد سازمان انتظار دارند که مدیر مرکز‌داده بر مبنای یک برنامه‌ریزی دقیق این روند انتقال را مدیریت کند. برای اطمینان از این موضوع که اعمال تغییرات یا مهاجرت از یک مرکز‌داده قدیمی به مرکز‌داده جدید که روند پیچیده‌ای است، بدون مشکل انجام می‌شود، مهم است تا جایی که امکان دارد تغییرات به شکل برنامه‌ریزی شده انجام شوند. برای این منظور ابتدا باید زیرساخت‌های فعلی ارزیابی شوند که شامل به‌روزرسانی پایگاه داده مدیریت پیکربندی مرکز‌داده است. اطلاعات فوق دورنمای دقیقی در اختیارتان قرار می‌دهند تا بتوانید چالش‌هایی که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید را تشخیص دهید. پس از جمع‌آوری تمام اطلاعات مربوط به مرکز‌داده فعلی، باید زمان طراحی و پیاده‌سازی تغییرات را تخمین بزنید که چه تجهیزاتی ابتدا باید تغییر پیدا کنند و چه داده‌هایی ابتدا انتقال پیدا کنند و چه زمانی برای انجام تغیرات مناسب است. 

 

6. تغییرات اقلیمی چه تأثیری روی برنامه‌ریزی تاب‌آوری مدیر مرکز‌داده دارند؟

  • گرم شدن کره زمین یکی از موضوعات مهم مورد توجه جوامع است. شرکت‌های فعال در حوزه فناوری برای غلبه بر این مشکل راه‌حل‌های مختلفی را پیشنهاد داده‌اند که به‌کارگیری انرژی‌های پاک، انتقال مراکز‌داده به خارج از کره زمین یا انتقال مرکز‌داده به زیر آب (مشابه کاری که مایکروسافت انجام داد و 17 سپتامبر 2020 اعلام کرد انجام این‌کار با موفقیت همراه بوده) از جمله راه‌حل‌های ارائه شده از سوی شرکت‌ها است. به عنوان مدیر مرکز‌داده، مسئولیت شما ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای غلبه بر مشکل گرمای تجهیزات است. این راه‌حل‌ها نباید محدود و مطابق با دستورالعمل‌های مصوب سازمان باشند، بلکه باید فراتر از آن باشند تا بتوانید الگویی کارآمد در اختیار سایر سازمان‌ها قرار دهید. مدیران مراکز‌داده برای مقابله با تغییرات اقلیمی که موضوع بحث‌برانگیزی است با پیچیدگی‌های زیادی روبرو هستند که افزایش هزینه‌ها یکی از این موارد است. به همین دلیل مدیران مرکز‌داده باید پروژه‌های مختلفی را آزمایش کنند تا بتوانند ضمن رعایت الگوهای زیست‌محیطی مانع افزایش بیش از اندازه دما در مرکز‌داده شوند. برای غلبه بر این مشکل باید اطمینان حاصل شود فهرستی از راه‌حل‌های جایگزین در برنامه تاب‌آوری درج شده باشد. ایده بدی نیست به عنوان مدیر مرکز‌داده به سازمان پیشنهاد دهید به فکر حرکت به سمت فناوری‌های ترکیبی همچون مرکز‌داده درون‌سازمانی، اجاره‌ای و ابرمحور باشد. 

 

7. چه عواملی باعث می‌شود به عنوان مدیر مرکز‌داده یک استراتژی Zero Trust Approach را ایجاد کنید؟

  • برای آن‌که یک مرکز‌داده قابل اعتماد داشته باشید، باید امنیت شبکه را تضمین کنید، هکرها دائما فناوری‌های مورد استفاده را ارتقا می‌دهند و نقاط ضعف ابزارهای موجود را شناسایی می‌کنند. سازمان‌ها برای غلبه بر این مشکل از استراتژی اعتماد صفر استفاده می‌کنند. استراتژی اعتماد صفر دقیقا چیست؟ یک مفهوم امنیتی است که اعلام می‌دارد مدیران مرکز‌داده نباید هیچ‌گاه به ترافیک وارد یا خارج شونده از سازمان اعتماد کنند تا وقتی که ترافیک توسط سامانه‌ها و ابزارهای هوشمند تایید شود. برای پیاده‌سازی موثر استراتژی اعتماد صفر موثر مهم است کاربران و دستگاه‌ها احراز هویت شوند و کاربران تنها به سرویس‌های موردنیاز دسترسی داشته باشند. 

 

8. برنامه‌ریزی شما برای آن‌که کارکنان به‌طور مرتب در 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز کاری فعالیت‌های خود را انجام دهند چیست؟ 

  • فهرست 24/7 یک الگوی تغییر چرخش آهسته است و به‌طور کلی با داشتن چهار تیم عملیاتی قابل انجام است تا به‌طور چرخشی فعالیت‌های خود را انجام دهند. ساعات کاری این چهار تیم چرخش‌های منظمی دارد تا اطمینان حاصل شود مرکز‌داده در تمام ساعت شبانه‌روز سرویس‌دهی می‌کند. در زمان آماده‌سازی این برنامه باید اطمینان حاصل کنید که تیمی با مهارت‌های موردنیاز برای ادامه کار مرکز‌داده در اختیار دارید. به عنوان مدیر مرکز‌داده باید شاخت دقیقی از قابلیت‌های کارمندان خود داشته باشید تا مطمئن شوید کارمندان در چه بخش‌هایی بهترین عملکرد را دارند. 

 

9. در سیستم مدیریت داده‌های سازمان یک نقض سیستمی شناسایی شده، چگونه به عنوان مدیر مرکز‌داده وضعیت را کنترل می‌کنید؟

  • سازمان‌ها برای غلبه بر نقض‌های سیستمی برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام می‌دهند، اما این امکان وجود ندارد تا مانع بروز مشکلات شد، زیرا هکرها به‌طور مداوم بدافزارهایی را طراحی می‌کنند که متوقف کردن برخی از آن‌ها کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل پس از مشاهده یک نقض سیستمی باید به سرعت آن‌را متوقف کرد. نحوه شناسایی و برطرف‌سازی تهدید به ماهیت حمله و این‌که چه سامانه‌هایی را تحت تأثیر قرار داده، بستگی دارد. ایزوله‌سازی سامانه‌های آسیب دیده و قطع ارتباط حساب‌های کاربری هک شده با شبکه یک راهکار موثر است. پس از شناسایی و برطرف کردن حمله، قبل از اطلاع به افراد آسیب دیده ابتدا باید میزان خسارت وارد شده ارزیابی شود. بعد از بازیابی اطلاعات از دست رفته و بررسی دقیق حمله انجام شده، باید برنامه بازیابی دقیقی نوشت تا تیم بتواند از مرکز‌داده در برابر حملات مشابه در آینده محافظت کند.

 

10. مدیران مرکز‌داده مجبور هستند دانش خود در ارتباط با مدیریت مراکز‌داده را با فناوری‌های نوین به‌روز نگه دارند، چگونه می‌توانید از به‌روز بودن دانش خود اطمینان حاصل کنید؟

  • به عنوان عضو ارشد تیم مرکز‌داده، همه انتظار دارند دانش مدیر مرکز‌داده به‌روز باشد تا بتواند مرکز‌داده را با اتکا بر فناوری‌ها و روندهای روز دنیا در مسیر پیشرفت نگه دارد. اختصاص یک ساعت در روز برای مطالعه مقاله‌های جدید منتشر شده در صنعت مرکز‌داده، گفت‌وگو با مدیران مراکز‌داده سایر سازمان‌ها و تبادل نظر در خصوص راهکارهایی که برای غلبه بر مشکلات اتخاذ کرده‌اند یا حضور در دوره‌های آموزش نرم‌افزارهای تخصصی و سپس آشنا کردن اعضا تیم با فناوری‌های جدید از جمله راه‌کارهای موثر در به‌روز نگه داشتن سطح دانش است. 

 

11. چگونه به کارمند جوانی که توسط تیم مدیریت مرکز‌داده نادیده انگاشته شده انگیزه می‌دهید؟

  • در اغلب سازمان‌ها کارمندان مجرب به راحتی نیروی کار تازه وارد را به دلیل کم تجربه بودن کنار می‌گذارند. این وظیفه مدیر مرکز‌داده است که اطمینان حاصل کند این افراد بی انگیزه نخواهند شد، زیرا کارمندان جوان این مزیت را دارند که می‌توانند مجموعه مهارت‌های دقیق را به سرعت یاد بگیرند. اگر کارمندی به حاشیه رانده شده، در وهله اول نقش‌های خاصی که هر یک از اعضای تیم قادر به انجام آن هستند را به او واگذار کنید. این‌کار به نیروهای جوان تیم نشان می‌دهد که تأثیر مثبتی دارند و مجموعه برای کاری که انجام می‌دهد ارزش قائل است. گاهی اوقات بهتر است کارمندان جوان در کنار کارمندان مجرب باشند تا روند انتقال مهارت‌ها و تجربیات به شکل بهتری انجام شود و نیروی تازه‌کار در انجام وظایف مهم دچار استرس نشوند. تعامل و گفت‌وگو با اعضا تیم کمک می‌کند تا بفهمید نگرانی فردی آن‌ها چیست.

 

پرسش‌های مرتبط با شبکه‌های نرم‌افزار‌محور

  • بسته به آگهی شغلی مندرج در سایت‌های کاریابی، سازمان‌ها ممکن است از مدیر مرکز‌داده انتظار داشته باشند در خصوص فناوری‌های مجازی‌ساز و به ویژه شبکه‌های نرم‌افزارمحور اطلاعاتی داشته باشند. در ادامه به چند مورد از پرسش‌های مرتبط در این زمینه اشاره می‌کنیم.

 

12. شبکه نرم‌افزار‌محور (SDN) چیست؟

  • شبکه نرم‌افزارمحور (SDN) سرنام Software Defined Networking به فرآیند تفکیک نرم‌افزار از سخت‌افزار اشاره دارد. فرآیند فوق به ویژه در ارتباط با شبکه‌های پیجیده مزایای زیادی به همراه دارد. شبکه نرم‌افزار‌محور (SDN) اولین بار در سال 2005 میلادی توسط دانشگاه استنفورد معرفی شد. در ادامه شرکت‌ها اقدام به ساخت تجهیزاتی کردند که اجازه می‌دهند شبکه‌های نرم‌افزار‌محور را به ساده‌ترین شکل پیاده‌سازی کرد. 

 

13.  سطح کنترل و سطح داده چه نقشی در شبکه نرم‌افزار‌محور دارند؟

  • سطح کنترل (Control Plane) با پروتکل‌های سیگنالی در ارتباط است و برای جمع‌آوری و ایجاد اطلاعات موردنیاز برای ارسال ترافیک استفاده می‌شود. جداولی همچون جدول مک و جدول مسیریابی توسط این مولفه ساخته می‌شوند. سطح داده (Data Plane) یکی دیگر از مولفه‌های شبکه نرم‌افزار است که وظیفه هدایت ترافیک دستگاه‌ها و کاربران را عهده‌دار است. به عبارت دقیق‌تر امکان ارسال ترافیک را فراهم می‌کند.

 

14. شبکه نرم‌افزار‌محور چه تفاوتی با یک شبکه عادی دارد؟

  • شبکه‌های معمولی از روترها و سوئیچ‌ها استفاده می‌کنند. این سخت‌افزارها هوش (نرم‌افزار) خاص خود را دارند. این بدان معنا است که هر دستگاه مجبور است یک بسته داده دریافتی را تجزیه و تحلیل، پردازش و ارسال کند. رویکرد فوق به ویژه در شبکه‌های پیچیده‌ای که به مجازی‌سازی متکی هستند، مشکلات جدی به وجود می‌آورد. 
  • دستگاه‌های سخت‌افزاری از نرم‌افزارها و میان‌افزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که وظیفه مدیریت همه چیز را بر عهده دارند و گاهی اوقات عدم سنخیت باعث بروز مشکلات مختلفی همچون عدم تطابق می‌شود. شبکه نرم‌افزار‌محور برای غلبه بر مشکلات این چنینی ابداع شده، زیرا فقط سطح کنترل نیاز به سازگاری با سایر مولفه‌ها دارد.

 

15. کنترل‌کننده شبکه (Network Controller) چه نقشی در SDN دارد؟

  • کنترل‌کننده شبکه یک مولفه متمرکز‌کننده است و می‌تواند انواع مختلفی از مولفه‌های شبکه همچون روترها یا سوئیچ‌ها را کنترل و مدیریت کند. کنترل‌کننده شبکه به واسطه اطلاعاتی که سیستم‌عامل در اختیارش قرار می‌دهد روند ذخیره‌سازی، کنترل و پردازش اطلاعات را مدیریت می‌کند. از وظایف اصلی کنترل‌کننده شبکه می‌توان به مدیریت مولفه‌های مختلف شبکه، پیکربندی سخت‌افزار، پیکربندی امنیت شبکه و ویژگی‌های امنیتی مرتبط، مدیریت دسترسی به مولفه‌های شبکه، کنترل داده‌های انتقال داده شده توسط سخت‌افزار و آماده‌سازی اطلاعات مسیریابی برای هدایت بسته‌های داده‌ای به مقصد موردنظر اشاره کرد. 

 

16. سطح داده چیست و شامل چه مواردی است؟

  • سطح داده (Data Plane) شامل مولفه‌های سخت‌افزاری است که وظیفه انتقال واقعی بسته‌های داده‌ای را بر عهده دارد. دستگاه‌هایی که روی لایه 3 یا لایه 2 کار می‌کنند و وظایف روترها یا سوئیچ‌ها را انجام می‌دهند در سطح داده‌ قرار دارند. در شبکه‌های نرم‌افزار‌محور دستورالعمل‌ها و اطلاعات کاربر از طریق سطح کنترل (Control Plane) به مولفه‌های موجود در سطح داده انتقال پیدا می‌کند. 

 

17. در شبکه‌های نرم‌افزار‌محور سطح کنترل و سطح داده چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟

  • بسته به نوع اجرا، دستگاه‌های مستقر در سطح کنترل و داده از طریق یک پروتکل باز، استاندارد یا طراحی شده توسط تولیدکننده به تعامل با یکدیگر می‌پردازند. 

 

18. OpenFlow چیست؟

  • OpenFlow یکی از پروتکل‌های شناخته شده و پرکاربرد برای برقراری ارتباط میان سطح داده (Data Plane) و سطح کنترل (Control Plane) در شبکه‌های نرم‌افزار‌محور مبتنی بر OpenFlow است. OpenFlow یک رابط ارتباطی استاندارد میان سطح کنترل و انتقال است که دسترسی مستقیم به عملکردهای سوئیچ‌ها یا روترها را فراهم می‌کند. این دسترسی می‌تواند به‌صورت مستقیم و مجازی باشد.

 

19. RBAC چیست؟

  • دسترسی مدیریتی به سطح کنترل توسط پروتکل‌هایی همچون پروتکل کنترل دسترسی مبتنی بر نقش (RBAC) سرنام Role Based Access Control Protocol انجام می‌شود. پروتکل فوق یک استاندارد ایمنی سطح بالا ارائه می‌کند و بر مبنای نقش‌های تعریف شده کار می‌کند. 

 

20. رابط‌های مهم SDN را نام ببرید

  • در محیط‌های مبتنی بر شبکه‌های نرم‌افزارمحور اغلب از اصطلاحات Northbound و Southbound استفاده می‌شود. رابط جنوبی با لایه‌های داخلی‌تر شبکه و رابط شمالی با لایه‌های بالاتر ارتباط برقرار می‌کند.

 

21. رابط Southbound در شبکه نرم‌افزار چه نقشی دارد؟

  • در یک شبکه نرم‌افزار‌محور، رابط Southbound ارتباط بین سطح کنترل و سطح داده را با استفاده از پروتکلی مانند OpenFlow برقرار می‌کند. در این حالت، کنترل‌کننده شبکه فرآیند هدایت بسته‌ها از طریق سخت‌افزار و با استفاده از رابط Southbound را کنترل می‌کند.

 

22. Northbound Interface در شبکه نرم‌افزار محور چه نقشی دارد؟ 

  • رابط شمالی در شبکه نرم‌افزار‌محور توسط کنترل‌کننده به سمت بالا هدایت می‌شود و با برنامه‌های سطح بالاتر یا برنامه‌های مدیریت و کنترل ارتباط برقرار می‌کند. به‌طور مثال، خودکارسازی و تنظیم سامانه‌ها توسط رابط Northbound انجام می‌شود. 

 

23. NFV و SDN چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 

  • زمانی که درباره مجازی‌سازی شبکه صحبت می‌کنیم، نگاه‌ها به سمت شبکه نرم‌افزار محور معطوف می‌شود. مجازی‌سازی عملکرد شبکه و شبکه نرم‌افزارمحور دو مفهوم متفاوت هستند. هر دو فناوری برای افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش هزینه‌ها، گسترش‌پذیری و تسریع در ارائه خدمات جدید طراحی شده‌اند، اما می‌توانید هر یک از آن‌ها را به شکل جداگانه پیاده‌سازی و اجرا کنید. در حالت کلی، NFV و SDN مکمل یکدیگر هستند، شبکه نرم‌افزارمحور کاربردهای مجازی‌سازی عملکرد شبکه را ساده‌تر، کارآمدتر و انعطاف‌پذیر‌تر می‌کند و راندمان کلی را بهبود می‌بخشد. به‌طور خاص، به‌کارگیری شبکه نرم‌افزارمحور برای پشتیبانی از مجازی‌سازی عملکرد شبکه می‌تواند به هدایت هوشمندانه ترافیک، پویاتر شدن شبکه و متعادل‌سازی بار و پشتیبانی بهتر از رویکرد چند مستاجری کمک کند. SDN می‌تواند به NFV در انجام کارهایی مانند انتقال داده‌ها بر مبنای خط‌مشی‌های تعیین شده و تخصیص منابع کمک کند 

 

منبع: سایت مجله شبکه


اگر احساس می کنید این مطلب برای شما مفید بود ، از 1 تا 10 به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه کاربران در مورد این مطلب

ثبت نظر
به نظر خوب میاد!
لطفا نام را وارد کنید
@
لطفا یک ایمیل منحصر به فرد و معتبر انتخاب کنید.
لطفا متن با کلمات و معانی مفهوم دار وارد نمایید