akofaraji.ir
عبارات شرطی در زبان PHP
نوشته شده در تاریخ 08 فروردین 1403
نظرات: 0 امتیاز: 6 زمان مطالعه: 11 دقیقه
عبارات شرطی در زبان PHP

 

دستورات شرطی در PHP

 

جملات شرطی یک یا چند شرط را می گیرند و بر اساس آن ها اعمال مختلفی انجام می دهند. معمولا زمانی که کدنویسی می کنید می خواهید بر اساس شرایط خاص اتفاقات خاصی صورت بگیرد و در همین مواقع نیز باید از جملات شرطی مانند if استفاده کنید. دستورات شرطی در php شامل موارد زیر هستند:

 

  • if : اگر شرطی صحیح باشد، کد خاصی را اجرا می کند.
  • if...else : اگر شرطی صحیح باشد، کد خاصی را اجرا کرده و اگر غلط باشد کد دیگری را اجرا می کند.
  • if...elseif...else : در حالتی که بیشتر از دو شرط داریم از این دستور استفاده می کنیم.
  • switch : یکی از چندین بلوکه ی کد را اجرا می کند.

 

شاید در ابتدا این توضیحات گیج کننده باشد اما جای نگرانی نیست. در ادامه ی این مقاله و مقالات بعد حتما با دستورات شرطی آشنا می شویم.

 

دستور if

 

همانطور که گفتیم دستور if اگر شرطی را صحیح بداند کد های مربوط به آن را اجرا می کند. ساختار کلی این دستور بدین شکل است:

 

مثال زیر عبارت “!Have a good day” را در صورتی نمایش می دهد که زمان فعلی (ساعت) کمتر از 20 باشد:

 

مشاهده ی خروجی

 

دستور if...else

 

دستور if...else اگر شرط صحیحی پیدا کند کد های مربوط به آن را اجرا می کند ولی اگر شرط غلط (false) باشد کد های دیگری را اجرا می کند. ساختار کلی این دستور به شکل زیر است:

 

مثال زیر عبارت “!Have a good day” در صورتی نمایش داده می شود که زمان (ساعت) کمتر از 20 باشد و در غیر این صورت (اگر ساعت بیشتر از 20 بود) عبارت “!Have a good night” را نمایش می دهد:

 

مشاهده ی خروجی

 

دستور if...elseif...else

دستور if...elseif...else برای مواقعی استفاده می شود که تعداد شرط های ما از یک شرط بیشتر باشد. ساختار کلی این دستور به شکل زیر است:

 

ما مثال قبلی خود را پیچیده تر کرده ایم. مثال زیر در صورتی که ساعت قبل از 10 باشد عبارت “!Have a good morning” و در صورتی که قبل از 20 باشد عبارت “!Have a good day” و در غیر این صورت (اگر هیچ کدام از دو شرط صحیح نبود) عبارت “!Have a good night” را نمایش خواهد داد:

 

مشاهده ی خروجی

 

دستور switch

دستور switch بر اساس چندین شرط مختلف کار های مختلفی انجام می دهد. در این نوع دستور معمولا چندین بلوکه ی کد داریم که بر اساس وضعیت شرط یکی از آن ها انتخاب می شود. به ساختار کلی این دستور توجه کنید:

 

بگذارید بیشتر توضیح دهم؛ در اکثر اوقات یک expression داریم (معمولا یک متغیر است) که در ساختار بالا با نام n به آن اشاره شده است و یک بار ارزیابی می شود. سپس مقدار n با مقادیر هر case مقایسه می شود. اگر این مقدار با یکی از case ها همخونی داشت، کد های داخل آن case اجرا می شوند.

 

همچنین دلیل استفاده از دستور break پس از هر case این است که اگر n با یکی از case ها همخوانی داشت و کد های داخلش اجرا شد، اجرا همان جا متوقف شود. اگر از این دستور استفاده نکنیم و به طور مثال n با case دوم همخوانی داشته و کد های داخل case دوم اجرا شود اما از break استفاده نکرده باشیم، کد های تمام case های دیگر بدون توجه به همخوانی یا عدم همخوانی‌شان پشت سر هم اجرا می شوند! دستور default نیز برای تعیین حالت پیش فرض است؛ این حالت زمانی اجرا می شود که هیچ کدام از case ها با n همخوانی نداشته باشند.

 

به مثال زیر دقت کنید:

 

مشاهده ی خروجی

 

منبع: سایت روکسو


اگر احساس می کنید این مطلب برای شما مفید بود ، از 1 تا 10 به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه کاربران در مورد این مطلب

ثبت نظر
به نظر خوب میاد!
لطفا نام را وارد کنید
@
لطفا یک ایمیل منحصر به فرد و معتبر انتخاب کنید.
لطفا متن با کلمات و معانی مفهوم دار وارد نمایید