akofaraji.ir
سیستم Grid در بوت استرپ 4
نوشته شده در تاریخ 05 اردیبهشت 1403
نظرات: 0 امتیاز: 6 زمان مطالعه: 11 دقیقه

 

سیستم Grid در Bootstrap

 

سیستم grid در بوت استرپ بر اساس flexbox ساخته شده است و به شما اجازه می دهد تا 12 ستون هم در یک صفحه ایجاد کنید. البته اگر نمی خواهید از 12 ستون استفاده کنید می توانید از تعداد کمتری بهره ببرید.

 

این سیستم grid به شکل زیر است:

 

bootstrap grid system
bootstrap grid system

 

 

نکته ای که باید در ذهن داشته باشید این است که مجموع ستون ها باید 12 بشود.

اگر نمی دانید grid های CSS چیست توضیح مختصری برایتان می دهم؛ ماژول Grid در CSS به شما اجازه می دهد تا طرحی داشته باشید که بر اساس یک Grid (به معنی «شبکه توری» یا «مشبک») باشد. به تصویر زیر نگاه کنید:

 

تفاوت صفحات طراحی شده با CSS Grid
تفاوت صفحات طراحی شده با CSS Grid

 

در این تصویر دو صفحه ی وب را می بینید. صفحه ی سمت راست بر اساس Grid طراحی شده است و همانطور که گفتیم Grid به شکل یک شبکه ی توری مانند و مشبک است و خانه هایی را که می بینید، شکل می دهد. حالا می توانید عناصر خود را با دقت فراوان داخل این خانه ها قرار دهید.

اگر از Grid استفاده کنید دیگر نیازی به استفاده از float و مدیریت فضای پیشرفته نخواهید داشت. در واقع زمانی که برای صفحه ی خود grid طراحی کنید نیازی نیست نگران جای عناصر باشید چرا که عناصر نمی توانند از grid خود (خانه ی مشبکی مربوطه) خارج شوند.
نکته: خصوصیت Grid که به صورت پیش فرض در CSS وجود دارد در مرورگر Internet Explorer 15 و قبل تر کار نمی کند اما Grid هایی وجود دارند که توسط توسعه دهندگان به عنوان کدهای جداگانه ساخته شده اند. شما می توانید با دانلود کردن این نوع Grid ها از آن ها در هر مرورگری استفاده کنید.

به طور مثال یکی از کدهای Grid معروف در اینترنت simplegrid نام دارد که می توانید به مراجعه به سایت آن، کد CSS اش را دانلود کنید، البته این قابلیت به صورت پیش فرض در bootstrap وجود دارد بنابراین ما نیازی به دانلود کد خاصی به جز bootstrap نداریم.

 

کلاس های grid

 

کلاس های grid در بوت استرپ 4، سر جمع 5 کلاس هستند:

 

.col- برای دستگاه های بسیار کوچک با سایز صفحه ی زیر 576 پیکسل
.col-sm- برای دستگاه های کوچک با سایز صفحه ی مساوی با یا کمتر از 576 پیکسل
.col-md- برای دستگاه های متوسط با سایز صفحه ی مساوی با یا بیشتر از 768 پیکسل
.col-lg- برای دستگاه های بزرگ با سایز صفحه ی مساوی با یا بیشتر از 992 پیکسل
.col-xl- برای دستگاه های بسیار بزرگ با سایز صفحه ی مساوی با یا بیشتر از 1200 پیکسل

 

کلاس های بالا را می توان جهت پویا تر کردن طرح خود در هم ادغام کنیم.

نکته: هر کلاس مقیاس پذیر است (بزرگ و کوچک می شود) بنابراین اگر می خواهید از اندازه های یکسانی برای sm و md استفاده کنید می توانید تنها sm را قرار دهید.

کد زیر یک مثال در این زمینه می باشد:

 

به طور مثال یک ردیف می سازیم (<"div class="row>) و سپس تعداد ستون های دلخواه را اضافه می کنیم (تگ هایی که از ساختار *-*-col. تبعیت می کنند) در این ساختار ستاره ی اول (*) نشان دهنده ی واکنش گرا بودن (sm, md, lg یا xl) و ستاره ی دوم عددی است که جمع آن برای هر ردیف برابر باید 12 باشد.

همچنین می توان به جای اضافه کردن عدد به col، اجازه بدهیم که خود بوت استرپ طرح را مدیریت کند (دو ستون “col” با عرض 50 درصد، یا سه ستون با عرض 33.33 درصد یا چهار ستون با عرض 25 درصد و غیره می سازد). همچنین می توان از ساختار col-sm|md|lg|xl. استفاده کرد تا ستون ها واکنش گرا شوند.

بیایید چند مثال دیگر را ببینیم.

 

سه ستون مساوی: در این مثال می خواهیم سه ستون داشته باشیم که دارای عرض مساوی هستند:

 

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

 

ستون های واکنش گرا: در این مثال می خواهیم چهار ستون هم عرض ایجاد کنیم که ابتدا اندازه ی کوچکی دارند اما برای صفحات بزرگتر نیز مقیاس می پذیرند. در صفحات گوشی همراه یا به طور کل در صفحاتی که کوچک تر از 576px باشند، ستون ها به طور پیش فرض روی هم قرار می گیرند:

 

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

پس از ورود به صفحه ی خروجی، سایز قسمت خروجی (سمت راست) در JSBin را کوچک و بزرگ کنید تا شاهد تغییرات باشید.

 

ستون های غیر هم عرض: در این مثال دو ستون غیر هم عرض داریم که با بزرگتر شدن صفحه از خود واکنش نشان داده و بزرگتر می شوند:

مشاهده ی خروجی در JSBin

 

در این قسمت با مبحث پایه ی سیستم grid در فریم ورک bootstrap آشنا شدیم و در قسمت های آینده بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد. به هر حال امیدوارم از این قسمت لذت برده باشید.

 

منبع: سایت روکسو

 

اگر احساس می کنید این مطلب برای شما مفید بود ، از 1 تا 10 به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه کاربران در مورد این مطلب

ثبت نظر
به نظر خوب میاد!
لطفا نام را وارد کنید
@
لطفا یک ایمیل منحصر به فرد و معتبر انتخاب کنید.
لطفا متن با کلمات و معانی مفهوم دار وارد نمایید