akofaraji.ir
تنظیمات اولیه روتر بورد میکروتیک
نوشته شده در تاریخ 31 فروردین 1403
نظرات: 0 امتیاز: 7 زمان مطالعه: 10 دقیقه

 

تنظیمات اولیه روتربورد میکروتیک

 

بعد از خرید روتر بورد جدید  و روشن کردن آن در اولین اتصال به وسیله winbox همانطور که در قبل هم گفته شد شما با پیغامی مبنی بر پذیرش تنظیمات پیشفرض و یا حذف تنظیمات مواجه می شوید . این تنظیمات وابسته به نوع روتر بورد متفاوت می باشد . روتر های X86 تنظیمات پیشفرض ندارند . نظر ما این است که تنظیمات اولیه را حذف کنید تا از ابتدا در جریان همه تنظیمات باشید . دقت داشته باشید اگر با IP پیشفرض به روتر بورد میکروتیک متصل شده اید بعد از پاک شدن تنظیمات ارتباط شما قطع می شود ( در واقع Ip از روی پورت روتر بورد میکروتیک برداشته میشود ) و دوباره باید بوسیله مک آدرس به آن متصل شوید .
در صورتی که قرار باشد یک روتر جدید را  از راه دور تنظیم نمایید باید بستر شبکه را برای اتصال از طریق IP پیشفرض به آن محیا کنید و در اولین اتصال نباید تنظیمات پیشفرض را پاک کنید .


مهمترین تنظیماتی که در یک روتر بورد میکروتیک  باید انجام شود به قرار زیر است .

 

تنظیم کردن نام برای روتر بورد : یکی از مهمترین کار هایی که در ابتدا باید انجام دهید تعیین کردن نام برای روتر بورد میکروتیک است با این کار به راحتی در تنظیمات راه دور تشخیص خواهید داد که به کدام روتر بورد متصل هستید شاید این کار به نظر ابتدایی و بیهوده باشد ولی زمانی که با چندین روتر بورد سر و کار دارید بسیار پر اهمیت می شود . بهتر است در نام روتر بورد میکروتیک موقعیت جغرافیایی آن را قید کنید این کار به شما در شناسایی روتر بورد کمک فراوانی میکند برای این کار از منو system گزینه identity را انتخاب می کنید و یک نام وارد میکنید.

 

                

   

 

 

تنظیم NTP : ساعت روتر بورد میکروتیک بعد از ریستارت تنظیمات خود را از دست می دهد بهتر است یک NTP سرور به میکروتیک معرفی کنید تا ساعت خود را با آن تنظیم کند ( البته باید میکروتیک شما به اینترنت دسترسی داشته باشد . در ادامه مباحث آموزش میکروتیک حتما روش های متصل کردن میکروتیک به اینترنت را توضیح خواهیم داد ) . تنظیم بودن ساعت باعث خوانا تر بودن لاگ ها می شود. برای تنظیم کردن NTP روی روتربورد میکروتیک می توانید به منو system سپس گزینه Sntp مراجعه کنید و در آنجا یک یا چند NTP سرور را به روتر بورد میکروتیک معرفی کنید. دقت داشته باشید که اگر ادرس ntp سرور شما به صورت URL است باید حتما روی روتر بورد میکروتیک DNS ست کرده باشید تا بتواند IP مورد نظر را بدست بیاورید .

 

 

   

 

 

دقت داشته باشید که بعد از تنظیم NTP باید تنظیمات ساعت هم در منو System و گزینه Clock تنظیم شود تا ساعت به درستی کار کند .

 

 

 

تنظیم DNS روی روتر بورد میکروتیک : تنظیمات DNS در میکروتک بسیار ساده ست . برای تنظیم این قسمت از منوی IP گزینه DNS را انتخاب می کنیم . با تصویری همانند شکل زیر مواجه می شویم.

 

 

 

در قسمت Server , آدرس DNS سرور در شبکه محلی و یا یک DNS سرور روی اینترنت را وارد می کنیم شما در این قسمت می توانید چندین DNS سرور را به روتر بورد میکروتیک معرفی کنید .
درواقع با این کار روتر بورد میکروتیک ما می تواند آدرس های IP را به دست بیاورد. این کار برای استفاده از سرویس های آنلاین مثل NTP و یا آپدیت روتر از طریق اینترنت لازم است .
در صورتی که بخواهیم از روتر بورد میکروتیک به عنوان DNS سرور استفاده کنیم حتماً باید تیک گزینه Allow Remote Requests را زده باشیم در این حالت میکروتیک به سؤالات DNS ورودی نیز پاسخ می دهد . روتر بورد میکروتیک می تواند نتایج DNS را کش کند و در مراجعاتی بعدی دیگر بدون مراجعه به اینترنت به سوالات DNS پاسخ دهد . شما می توانید زمان با ارزش بودن یک رکورد و میزان حافظه کش را تنظیم کنید در ضمن با استفاده از گزینه Static می تواند یک رکورد استاتیک در DNS سرور میکروتیک ایجاد کنید . واضح است که DNS سرور میکروتیک امکانات زیادی مانند DNS سرور مایکروسافت ندارد ولی در شبکه های محلی کوچک می تواند بسیار پرکاربد باشد.

 


استفاده از روتر بورد میکروتیک به عنوان DNS سرور به دلایل مشکلات امنیتی توصیه نمی شود . البته در ادامه مقالات روش امن کردن DNS سرور میکروتیک را آموزش خواهیم داد.

 

منبع: سایت هانی تک


اگر احساس می کنید این مطلب برای شما مفید بود ، از 1 تا 10 به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه کاربران در مورد این مطلب

ثبت نظر
به نظر خوب میاد!
لطفا نام را وارد کنید
@
لطفا یک ایمیل منحصر به فرد و معتبر انتخاب کنید.
لطفا متن با کلمات و معانی مفهوم دار وارد نمایید