akofaraji.ir
بارگذاری جاوا اسکریپت در قالب HTML
نوشته شده در تاریخ 06 اردیبهشت 1403
نظرات: 0 امتیاز: 6 زمان مطالعه: 14 دقیقه

 

این دوره برای افراد مبتدی نیز مناسب است و در آن از پایه شروع کرده و تا پیشرفته جلو خواهیم رفت. اگرچه دانش قبلی به درک مطالب توسط شما کمک میکند اما نیازی به هیچ پیش زمینه ای به جز دانستن پایه ی HTML و CSS نیست.

 

اولین نکته ای که باید از جلسه ی قبل به خاطر داشته باشید این است که گفتیم جاوا اسکریپت دوست خوب HTML و CSS است و همیشه همراه آن هاست و از همین طریق به صفحات وب پویایی کم نظیری می بخشد. بنابراین جاوا اسکریپت باید کنار HTML و CSS باشد؛ این مطلب یعنی باید یا آن را مستقیما داخل سند HTML بنویسیم و یا آن را مانند فایل های CSS وارد HTML کنیم. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که به بررسی آن ها و توضیح خوبی ها و بدی های هر یک میپردازیم.

 
نکته ی مهم: تصور نکنید جاوا اسکریپت فقط برای کار با HTML و CSS است. این زبان بسیار قدرتمند بوده و حتی امروزه می توان از آن در سمت سرور و برای پردازش نیز استفاده کرد! از جمله پیاده سازی های موجود در این زمینه، بسیار مشهور Node.js است. برای اطلاعات بیشتر روی این لینک از ویکی‌پدیا کلیک کرده و یا در اینترنت سرچ کنید.
 

استفاده مستقیم جاوا اسکریپت در HTML

 

اگر بخواهید به طور مستقیم کد های جاوا اسکریپت خود را در سند HTML بیاورید باید آن ها را بین تگ های <script></script> قرار دهید. مثال زیر یک نمونه کد جاوا اسکریپت است:

 

فعلا به محتوای کد ها کاری نداشته باشید، در آینده به توضیح کد ها هم خواهیم رسید. چیزی که از شما می خواهم توجه به روش پیاده سازی کد ها در HTML است. مثلا کد زیر نشان دهنده ی یک سند HTML ساده + تگ های <script></script> داخل آن است.

 

این روش برای کد های کوتاه جواب گو و مناسب است اما اگر کد های شما آشفته شوند و یا حجم آن ها زیاد شود (که در 90 درصد مواقع این طور خواهد شد) این روش اصلا روش خوبی نیست چرا که کد های جاوا اسکریپت زیر کد های HTML دفن می شوند و ویرایش آن ها برای خود آشفته بازاری است.

 
نکته: ممکن است در نسخه های قدیمی جاوا اسکریپت تگ ها را به شکل <script type="text/javascript"> دیده باشید. امروزه نیازی به اضافه کردن ویژگی type نیست چرا که جاوا اسکریپت زبان اسکریپت نویسی پیش فرض برای HTML است.

قبل از ادامه ی مطلب بهتر است دو نکته را بدانید:

 

تعریف توابع و رویداد ها در جاوا اسکریپت: توابع و رویداد ها (به ترتیب Function و Event) در جاوا اسکریپت مجموعه کد هایی هستند که در هنگام صدا زده شدن (call) اجرا می شوند و کار خاصی انجام می دهند. برای شما مثالی میزنم؛ یک رویداد مانند کلیک کردن روی فلان دکمه را در نظر بگیرید. ما می توانیم با جاوا اسکریپت به مرورگر بگوییم اگر کاربر روی فلان دکمه کلیک کرد، پنجره را بچرخان، پیام تبریک نمایش بده، صفحه را ببند و … . در قسمت های بعدی به طور مفصل به سراغ توابع و رویداد ها خواهیم رفت.

 

منظور از اسکریپت: در زمینه های مختلف می تواند معانی متفاوتی داشته باشد اما در این دوره ی آموزشی زمانی که می گوییم اسکریپت، منظور ما فایل جاوا اسکریپت شماست که دارای کد های جاوا اسکریپت است.

میدانیم که اگر قصد استفاده ی مستقیم کد ها را در HTML داشته باشیم، باید آن ها را در تگ های <script> قرار دهیم اما خود تگ های <script> را کجا بگذاریم؟

اسکریپت های شما می توانند مانند فایل های CSS در HTML و در تگ <head> بارگذاری شوند، البته تنها به این محدود نیستند. شما همچنین می توانید اسکریپت های خود را در تگ <body> نیز قرار دهید.

مثال زیر یک سند HTML را نشان می دهد که یک تابع جاوا اسکریپت را در تگ <head> خود قرار داده است. این تابع زمانی صدا زده می شود که کاربر روی دکمه ی خاصی کلیک کند.

 

در مثال بعدی می بینیم که می توان این کد را داخل تگ <body> نیز قرار داد:

 

استفاده غیر مستقیم (خارجی) در HTML

 

شما برای راحتی کار، مدیریت بهتر و مدیریت آسان تر کد های جاوا اسکریپت خود می توانید آن را در یک فایل جداگانه قرار بدهید و سپس آن فایل را در HTML بارگذاری کنید. مراحل این کار به شرح زیر است:

  1. ابتدا یک فایل خالی متنی ایجاد کنید.
  2. برای فایل متنی خود نامی انتخاب کنید و پسوند آن را js. قرار دهید.
  3. کد های خود را در آن بنویسید

می توانید این مراحل را در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

txt to JS

 

در مرحله ی آخر، در ویژگیِ src تگ های <script> آدرس فایل خود را قرار دهید:

این اسکریپت، دقیقا مانند نوشتن مستقیم کد در HTML، میتواند در تگ های <head> و <body> استفاده شود.

نباید در کد هایِ داخلِ فایل از تگ <script> استفاده کنید. ما هنگام بارگذاری این کار را انجام داده ایم. تگ های <script> تنها زمانی استفاده می شوند که قرار باشد جاوا اسکریپت داخل HTML قرار بگیرد.

 

فواید استفاده از اسکریپت های external (نوشتن کد ها در یک فایل جداگانه):

  • جدا نگه داشتن HTML و JavaScript
  • ساده تر بودن ویرایش و مدیریت کد ها
  • فایل های کش شده ی جاوا اسکریپت می توانند سرعت وب سایت شما را افزایش دهند.

یادتان باشد که با این روش می توانید هر تعداد فایل جاوا اسکریپت که دوست داشتید به سند HTML خود اضافه کنید.

 

سوال بسیار مهم و نتیجه گیری این جلسه:

با همه ی این اوصاف، آیا تفاوتی دارد که فایل ها یا کد های جاوا اسکریپت خود را در کدام تگ قرار دهیم؟

پاسخ بله است! محل بارگذاری کد های جاوا اسکریپت اهمیت بسیار بالایی دارد

 

 

منبع: سایت روکسو

 

اگر احساس می کنید این مطلب برای شما مفید بود ، از 1 تا 10 به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه کاربران در مورد این مطلب

ثبت نظر
به نظر خوب میاد!
لطفا نام را وارد کنید
@
لطفا یک ایمیل منحصر به فرد و معتبر انتخاب کنید.
لطفا متن با کلمات و معانی مفهوم دار وارد نمایید