akofaraji.ir
اتصال میکروتیک به اینترنت
نوشته شده در تاریخ 05 اردیبهشت 1403
نظرات: 0 امتیاز: 10 زمان مطالعه: 8 دقیقه



اتصال میکروتیک به اینترنت - قسمت اول


یکی از بیشترین مصارف روتر ها قرار دادن آنها در لبه شبکه برای مسریابی ترافیک خروجی میباشد یکی از مهمترین این مسیر ها مسیر یابی کاربران به سمت اینترنت می باشد در این مجموعه مقالات آموزشی میکروتیک سعی می کنیم انواع روش های اتصال را توضیح دهیم و در این مقاله نحوه اتصال روتر بورد میکروتیک به اینترنت توسط مودم ADSL را توضیح می دهیم .


روش های مختلفی برای اتصال روتر بورد میکروتیک به اینترنت وجود که در این سری مقالات آموزش میکروتیک چند روش را توضیح خواهیم داد .

 

کاربران خانگی با مودم ADSL

 

این دسته از کاربران بیشترین تعداد را خواهند داشت البته هنوز هم بعضی از سازمان های کوچک به وسیله ADSL به اینترنت متصل می شوند .

به دو سه روش می توان میکروتیک را به مودم ADSL متصل کرد.

 

روش اول

در این روش کانکشن PPPoE روی مودم ADSL قرار دارد و مودم در حالت Nat عمل می کند در این حال پورت WAN مودم ADSL دارای Public ip میباشد و تمام بسته های دریافتی توسط مودم به IP Public روی مودم NAT می شوند.

 

در سناریو ما فرض بر این است که مودم ADSL ما روی پورت Lan دارای DHCP می باشد وip مودم برابر 192.168.1.1 می باشد .

 

یکی از پورت های modem را با استفاده از کابل Ethernet به یکی از پورت های روتر میکروتیک وصل میکنیم .

 

در این سناریو فرض می کنیم که پورت 1 روتر میکروتیک را مانند شکل زیر به مودم ADSL زده ایم .

 

اتصال روتر بورد میکروتیک به اینترنت

 

 

روی پورت ether1 از روتر میکروتیک می توانیم DHCP کلاینت اجرا کنیم  ، استفاده از DHCP کلاینت در قسمت ششم سری مقالات آموزش میکروتیک توضیح داده شده است . با تنظیم DHCP کلاینت پورت یک روتر به صورت خودکار IP دریافت می کند و یک روت استاتیک به جدول روت اضافه می شود .

 

در این آموزش قصد داریم به صورت دستی این کار را انجام دهیم برای این منظور ابتدا باید به پورت یک روتر میکروتیک یک آدرس IP در رنج آدرس IP مودم ADSL بدهیم. از آنجایی که در آموزش های قبلی طریقه اضافه کردن آدرس IP را به صورت تصویری آموزش داده ایم در این مطلب به وسیله CLI آدرس را درج میکنیم .

 

/ ip   address   add    address=192.168.1.20    network=255.255.255.0    interface=ether1

 

در مرحله بعد برای آنکه روتر بورد میکروتیک بسته هایی که روتی برای آنها پیدا نمیکند را به سمت مودم ADSl بفرستد باید یک Defult Rout به جدول روت اضافه کنیم

 

/  ip   route    add    dst-address=0.0.0.0/0     gateway=192.168.1.1

 

با اضافه کردن این خط route روتر شما به اینترنت وصل شده است و می توانید از سرویس آپدیت آنلاین و یا NTP استفاده کنید ولی در این سناریو ما می خواهیم به لپ تاپی که به پورت دوم روتر بورد میکروتیک متصل است اینترنت بدهیم برای این کار باید ابتدا به پورت دوم  روتر بورد میکروتیک یک IP بدهیم

 

/ ip   address   add    address=192.168.2.1    network=255.255.255.0    interface=ether2

 

و به لپ تاپ هم یک IP در رنج IP اینترفیس دوم روتر بورد میکروتیک می دهیم به عنوان مثال به لپ تاپ آدرس Ip 192.168.2.20 را می دهیم و  Gateway را برابر IP روتر بورد میکروتیک قرار می دهیم .

 

در مرحله آخر باید یک NAT از نوع Masqurade به میکروتیک اضافه کنیم.

 

/ ip   firewall    nat    add     chain=srcnat     action=masquerade

 

با اضافه کردن این دستور nat لپ تاپ شما به اینترنت وصل خواهد شد .

 

برای تست اتصالات به روتر بورد میکروتیک و یا اتصال روتر بورد میکروتیک به اینترنت میتوانید از ابزار Ping استفاده کنید برای این کار در winbox ازمنو سمت راست گزینه Tools و سپس ping را انتخاب می کنید . با تصویری مانند شکل سمت راست مواجه می شوید .

 

ping  در میکروتیک
 
 
ping در روتر بورد میکروتی

 

در قسمت ping to آدرسی که می خواهید پینگ شود را وارد میکنید در قسمت اینترفیس اگر چیزی وارد نکنید خود روتر از طریق جدول روت مسیر مناسب پیدا میکند. با کلیک روی استارت عملیات Ping شروع و گزارش آن در زیر همین صفحه نمایش داده می شود برای توقف ping هم روی stop کلیک کنید

 

منبع: سایت هانی تک


اگر احساس می کنید این مطلب برای شما مفید بود ، از 1 تا 10 به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه کاربران در مورد این مطلب

ثبت نظر
به نظر خوب میاد!
لطفا نام را وارد کنید
@
لطفا یک ایمیل منحصر به فرد و معتبر انتخاب کنید.
لطفا متن با کلمات و معانی مفهوم دار وارد نمایید